چگونه مخاطبین اپلیکیشن موبایل را بشناسیم

چگونه مخاطبین اپلیکیشن موبایل را بشناسیم

تیم فرا اپ : زمانی‌که فرد یا گروهی با هر انگیزه‌ای تصمیم به طراحی و تولید یک اپلیکیشن می‌گیرد، در واقع اولین قدم را در مسیر توسعه یک اپلیکیشن برداشته است. اما خوب است بدانیم تولید اپلیکیشن به معنای تمام شدن کار نیست و در واقع شروع مرحله اصلی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن همین اتمام تولید است زیرا بهره‌برداری اصلی زمانی صورت خواهد پذیرفت که اپلیکیشن به مخاطبین معرفی و توسط آن‌ها نصب شود.

در این جا خوب است به یکی از تفاوت‌های مهم اپلیکیشن به‌عنوان یک محصول با سایر محصولات اشاره کنیم. در مورد بسیاری از محصولات پس از این‌که آن محصول توسط مشتریان خریداری شود درواقع کار اصلی صورت گرفته است و مرحله اصلی بهره‌برداری فقط جلب رضایت مشتری برای خرید است. اما بهره‌برداری اصلی از یک اپلیکیشن زمانی است که مخاطبین پس از نصب، آن را همواره بر روی گوشی خود نگه داشته و استفاده کنند. بنابراین شناختن و پیدا کردن صحیح مخاطبین یک اپلیکیشن از اهمیت بالایی برخوردار است. این‌که توسعه‌دهنده بتواند گروه و مخاطبینی را شناسایی کند که واقعاً نیاز به استفاده از اپلیکیشن را دارند مرحله و کار حساسی در توسعه یک اپلیکیشن است.

با توجه به اهمیت بالای شناختن مخاطبین اپلیکیشن، در ادامه این مطلب به معرفی چند روش برای موفقیت بیشتر برای شناسایی مخاطبین خواهیم پرداخت.

به‌طور حتم وقتی یک اپلیکیشن طراحی و تولید می‌شود قرار است خدمتی ارائه دهد و نیازی را برآورده کند. مخاطبین اپلیکیشن نیز افرادی خواهند بود که به این خدمات نیاز داشته باشند. برای شناسایی این افراد ابتدا لازم است با تهیه یک لیست، گروه‌هایی را که به‌صورت بالقوه به خدمات اپلیکیشن نیاز دارند مشخص کنیم. این گروه‌ها را گروه هدف می‌نامیم و برای شناسایی و برقراری ارتباط با آن‌ها و سپس معرفی اپلیکیشن می‌توان از روش‌های زیر استفاده نمود:

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی

می‌توان با حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از روش‌های خلاقانه مختلف اقدام به برقراری ارتباط با افرادی نمود که احتمال می‌دهیم از اپلیکیشن ما استقبال خواهند کرد. توجه کنید که برای این منظور روش‌های زیادی نظیر راه‌اندازی کمپین و … وجود دارد که موفقیت در آن به خلاقیت، مطالعه، و توانایی بالایی نیاز دارد.

  • قرار دادن اپلیکیشن در مارکت‌ها و ارائه بخشی از خدمات به‌صورت رایگان

شما می‌توانید اپلیکیشن خود را در مارکت‌هایی نظیر کافه‌بازار قرار دهید و با تشویق به نصب آن راهی برای برقراری ارتباط و شناسایی مخاطبین باز کنید.

  • قرار دادن بخش معرفی به دوستان در اپلیکیشن

حتماً برای اپلیکیشن خود بخش معرفی به دوستان قرار دهید تا اگر مخاطبین از اپ شما راضی بودند و تمایل به معرفی آن به سایرین داشتند به‌راحتی بتوانند این کار را انجام دهند و شما نیز بتوانید بر روی این معرفی کنترل و نظارت داشته باشید.

  • پیشنهاد جایزه برای نصب اولیه و معرفی به دوستان

یکی از روش‌هایی که برای فعال‌تر شدن بخش معرفی به دوستان و حتی نصب اولیه می‌توان به کار گرفت، پیشنهاد جوایزی است که نوع این جوایز را نیز با توجه به گروه هدف و خلاقیت‌های جذاب می‌توان تعیین نمود.

  • طرح پرسش و پاسخ‌های خلاقانه برای جمع‌کردن گروه هدف در یک جا

با طراحی یک پرسشنامه یا نظرسنجی می‌توان گروه هدف را در یک جا جمع و مخاطبین را شناسایی نمود. توجه کنید که سؤالات باید به‌گونه‌ای باشند که گروه هدف تمایل به پاسخگویی و شرکت در این نظرسنجی داشته باشند. تعیین جوایزی مثل شرکت در قرعه‌کشی به‌شرط شرکت در نظرسنجی نیز می‌تواند مفید باشد و انگیزه بری فعالیت و مشارکت را بالا ببرد.

  • حضور در همایش‌هایی که احتمال شرکت گروه هدف در آن‌ها زیاد است و معرفی و تبلیغ اپلیکیشن در آنجا

علاوه بر حضور در فضای مجازی از حضور در همایش‌ها و در کل محل تجمع احتمالی گروه هدف نیز نباید غافل شد. این روش هنوز هم جایگاه خوبی دارد و اثر بالایی. بسیاری از نمایشگاه‌ها بستر مناسبی برای شناسایی مخاطبین اپلیکیشن‌های مختلف هستند.

  • تبلیغ و معرفی اپلیکیشن در اماکن رفت‌وآمد گروه هدف

می‌توان اماکن و محل‌های اداری، تجاری و… که احتمال رفت‌وآمد گروه هدف در آن بالاست را تعیین کرد و با استفاده از روش‌های مختلف مانند همان نظرسنجی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات تماس گروه هدف کرد. قرار دادن یک بنر و معرفی اجمالی اپلیکیشن یک نمونه از راه‌ها برای جذب افراد در این مکان‌هاست.

  • راه‌اندازی سایت و خبرنامه و قرار دادن محتواهایی که موردنیاز گروه هدف است در سایت

راه‌اندازی یک سایت به همراه خبرنامه و قرار دادن مطالب و خدمات موردنیاز گروه هدف و سپس مشروط کردن استفاده از مطالب و خدمات به‌شرط عضویت در خبرنامه سایت نیز راه بسیار خوبی برای شناسایی مخاطبین اپلیکیشن است. معمولاً این روش برای جمع‌آوری آدرس ایمیل مخاطبین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • تبلیغ اپلیکیشن در بانک‌های اطلاعاتی فضای مجازی

با توجه به این‌که امروزه بسیاری از کاربران از طریق موتورهای جستجو اقدام به پیدا کردن محتواهای موردنیاز خود می‌کنند، اگر امکان راه‌اندازی سایت، وبلاگ و… را ندارید می‌توانید با قرار دادن اطلاعات مختلف در بانک‌های اطلاعاتی موجود در فضای مجازی از مزایای حضور در اینترنت و موتورهای جستجو بهره‌مند شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *